پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
نارنجی پوشان جاده مخصوص  به رغم تمام چالش‌ها و مشکلات تولید همچنان به حرکت در مسیر توسعه و رشد ادامه می‌دهند. سایپا از تنوع طراحی تا پروژه‌های برقی سازی توانسته است نقش بسزایی در کاهش اثرات تحریم‌ها ایفا کند.
کد خبر: ۶۷۷۴۳

تیتر20 - سایپا از جمله خودروسازانی است که همیشه نقش موثر و مهمی در صنعت خودروسازی ایران ایفا کرده است.  تولید محصولات به روز تا خودروهای اقتصادی باعث ارزندگی این برند شده است.


سایپا طی سال های اخیر با تولید انبوه انواع خودروهای اقتصادی با عمق داخلی سازی بالا توانسته است آرزوی خودرودار شدن را برای خیلی ها برآورده کند و در عین حال خرید خودرو را نیز آسان کند.


سبد متنوع محصولات این خودروسازبه گونه ای بوده است که افراد مختلف برای انتخاب دستشان بازبوده است.این موضوع درسایر شرکت های زیرمجموعه این گروه نیز صادق است.


به بیان ساده تر نارنجی پوشان جاده مخصوص تلاش کرده اند تا با بهره  و استفاده  حداکثری پتانسیل ها و ظرفیت های موجود ، سبدکاملی را به مشتریان ارائه بدهند.

 

تولید انواع محصولات رنو و نیسان در کارنامه این خودروساز در سال های اخیر همچنین نشان می دهد که در صورت مهیا بودن شرایط ، توان تولید محصولات به روز اروپایی و آسیایی را حفظ کرده و ارتقاء داده است.

تولید سی 3 با مشارکت سیتروئن فرانسه بخشی از این توانمندی به شمارمی آید که همچنان در این خودروسازحفظ شده است.

با این حال این تولید کننده مانند سایر خودروسازان کشور با تحریم ها مواجه شد.این تحریم ها علاوه بر توقف در تولید خودروهای جدید چالش های سنگینی را ایجاد کرد.


با این وجود این خودروساز با تکیه بر توان متخصصان داخلی و استفاده از زنجیره تامین مناسب و همچنین برنامه ریزی ها کوتاه وبلند مدت با وجود سخت و پرپیچ و خم بودن از گردنه صعب تحریم ها عبورکرد.


عبور از تحریم ها و ایفای تعهدات درشرایط نامساعد اقتصادی به نوبه خود می توانست یک شرکت را زمینگیر کند، دراین میان سایپا با یک موضوع دیگر نیز روبرو شد که این مساله می توانست شیرازه شرکت را از هم بپاشد.


موضوع به خروج 3 محصول پرتیراژ این شرکت از خط تولید مرتبط می شود. با توجه به شرایط اقتصادی و تنگناهای ایجاد شده بواسطه تحریم ها به طور طبیعی این 3 محصول همیشه در حکم عابربانک وپول نقد عمل می کردند.

افزایش میزان و سرعت گرفت روند تولید
بنابراین به نظر می رسید که سایپا برای جلوگیری ازخروج آنها از خط تولید تلاش کند.


یعنی سعی کند با توجیهات مالی و اقتصادی و گروکشیدن اشتغال و وضعیت بازار مجوزهای لازم را برای ادامه تولید اخذ و به کار ادامه بدهد.


اما بر خلاف این تصوراین موضوع نه تنها تاثیری در روند تولید این شرکت نگذاشت بلکه تولید سایپا از ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته با بیش از 50 درصد رشد تولید همراه شده است.


ضمن اینکه باید در نظر داشت که این رشد تولید در شرایطی محقق شده است که کشور همچنان با تحریم مواجه بوده و از سوی دیگر تکالیف محوله از سوی وزارت صمت و همچنین قیمت گذاری دستوری و افزایش نرخ ارز همچنان به قوت خود باقی هستند.

 
هر کدام ازاین عوامل به تنهایی می توانند مانع از توسعه و تحقق اهداف و به ثمر نشستن برنامه های یک تولید کننده شوند.


اما سایپا در این مدت تلاش کرده است که با مدیریت این موانع و کاهش اثرگذاری آنها در امر تولید به مسیر خود ادامه بدهد.


هر چند موارد یاد شده را می توان به عنوان عوامل سرعت گیر و دست و پاگیر شناخت.با این وجود این شرکت با درک وضعیت کشور و مسئولیت اجتماعی اش، بهانه جویی را کنار گذاشته وبه تولید پرداخته است.


 به نحوی که بر اساس آخرین گزارش ها تولید روزانه سایپا به روز 2500 دستگاه رسیده است.


تنوع در طراحی در دوران تحریم
سایپا در کنار افزایش تولید و تنوع بخشی به سبد محصولات تنوع درطراحی در دوران تحریم را نیز در دستورکار خود قرار داد.


به نحوی که طی سال های اخیر توانسته است محصولات جدیدی را با تکیه با متخصصان داخلی طراحی و به تولید برساند. 


این موضوع نه تنها درخصوص محصولات اتفاق افتاده ، بلکه درتولید قطعات و تعمیق داخلی سازی نیز رخ داده است.


این مساله از چشم کارشناسان نیز پنهان نمانده و به زعم آنان رویکرد جدید مدیران سایپا و نگاه آن‌ها به تامین قطعات خودرو در داخل و اینکه قطعات مورد نیاز خودرو‌ها از خارج وارد نشود و در داخل تولید شود، بسیار ارزنده تلقی شده است.


به گفته این کارشناسان ضرورت دارد تا شرکت‌های خودروساز تمام قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو را به شرکت‌های دانش بنیان داخلی واگذار کنند.


در این صورت هم از تولید حمایت جدی می‌شود و هم موانعی که بر سر تولید وجود دارد، برداشته می‌شود.


آنها معتقد هستند که سایپا در طراحی خودرو‌ها نیز تنوع خوبی ایجاد کرده که می‌تواند تداوم داشته باشد.


همچنین طراحی و بهترشدن کیفیت با کمترین مصرف انرژی می‌تواند کارآمدی این شرکت را افزایش داده و در جلب رضایت مشتریان نقش بیشتری ایفا کند.
البته اگر بخواهیم دقیق تر به محصولات طراحی شده توسط سایپا اشاره شود باید به تولید محصولات جدید گروه خودروسازی سایپا که شامل شاهین اتوماتیک، اطلس، سهند، پی90، ساینا CNG، شاهین پلاس،‌سیلک و آریا اشاره شود.


 این میزان تنوع و طیفی که این محصولات شامل می شوند را می توان درمیان خودروسازان داخلی بی نظیر دانست. 
 
همچنین برخی ازاین محصولات طی ماه های اخیر به بازار عرضه شده اند و برخی دیگر نیز اوایل سال جاری وارد بازار خواهند شد.

برقی سازی ،شناخت نیاز روز صنعت خودروسازی
البته برنامه های توسعه محور سایپا به تولید خودروهای جدید بنزینی ختم نمی شود، چون این گروه با شناخت نیاز روز صنعت خودروسازی گام های بلند و محکمی را نیز در زمینه تحقیق و تولید پروژه های برقی برداشته است که از آن می توان به انقلاب پروژه‌های برقی نارنجی پوشان جاده مخصوص یاد کرد .


 در واقع سایپا همان گونه که طی یکی دو سال اخیر با درک ضرورت های این صنعت و فهم دقیق تر از شرایط اقتصادی کشور وجایگاه خود اقدام به تولید محصولات متنوع با طراحی جدید کرده است،برقی سازی را در راستای نیاز آتی کشور نیز به درستی شناسایی و حرکت خود را آغازکرده است.

 در این زمینه تا به امروز محصولاتی مانند آریا (پلاگین هیبرید)، ساینای برقی و سهند برقی ارائه شده است که به درستی که نشان دهنده رویکرد گروه سایپا روی خودروهای برقی است؛ خودرو جدید آریا  هم در حال انجام استانداردهای نهایی است.

تبدیل تحریم به فرصت به سبک سایپا
در این شرایط تبدیل تحریم به فرصت به سبک سایپا نیز به نوبه خود قابل توجه و تامل است. در واقع تحریم ها نه تنها به رغم ایجاد چالش ها و مشکلات مانع از افزایش بهره وری نشده است بلکه مقدمات کاهش هزینه های سرباردر این گروه را نیز فراهم کرده است.

بنابرآمارهزینه‌های تبدیل (دستمزد و سربار) در شش ماه اول سال جاری به 6.8 درصد (سال 1400 این عدد 11.2درصد بود) رسیده و همچنین شاخص مهم نیروی انسانی با محاسبه هزینه تبدیل هر خودرو 40 درصد شده است. 


سایپا همچنین با تبدیل تحریم به فرصت توانسته است در سال جاری 4 هزارمیلیارد تومان صرفه جویی ارزی را ثبت کند. 


رقم صرفه جویی ارزی در سال گذشته 2500 میلیارد تومان بود که نشان می دهد برنامه های سایپا در راستای داخلی سازی و افزایش همکاری با شرکت های دانش بنیان نتیجه بخش بوده و نسبت به سال گذشته کاهش ارزی بری را به همراه داشته است. 


کاهش ارزی بری ؛افزایش بهره وری
به بیان ساده تربه رغم افزایش تولید و تنوع بیشتر محصولات 4 هزارمیلیارد تومانی که قرار بود صرف تامین نیازهای سایپا از منابع داخلی شود به تولید کنندگان داخلی تزریق شده است.امری که در شرایط بحرانی قطعه سازان می تواند آنها را به ادامه کار و تولید امیدوارکند.

ضمن اینکه سایپا توانسته طی 10 ماه ابتدایی سال با رشدی بیش از 70 درصد در فروش همراه شود. سال گذشته سایپا 91 هزار میلیارد تومان محصول به فروش رسانده بود و با توجه به روندی که درپیش گرفته اند پیش بینی می شود که این رقم در پایان سال جاری به 160 هزارمیلیارد تومان بالغ شود.


پیشتاز در دورجدید واردات خودرو
هر چند بنا به دلایلی مذاکرات سایپا با رنو به سرانجام نرسید ، اما بازهم این گروه خودروساز را می توان پیشتاز در دورجدید واردات دانست.


درواقع نارنجی پوشان در دور جدید واردات به  عنوان اولین شرکت خودروسازشناخته می شوند  که با رعایت مصوبات دولت و مجلس نسبت به واردات خودروهای به روز اقدام کرده است.


 به نحوی که سال گذشته در زمانی که ابتدا قرار بود خودروهای وارداتی از طریق بورس کالا به فروش برسند ، سایپا اولین شرکتی بود که اعلام آمادگی کرد. 
در این راستا سایپا تا کنون 3 هزار خودرو چانگان و زوتی را وارد کشور کرده است.


 نکته قابل توجه این است که برخلاف بسیاری از شرکت های دیگر تا امروز بخش قابل توجهی از خودروها تحویل مشتریان شده است. همچنین با توجه به سرعت سفارش گذاری 10 هزار دستگاه خودرو نیز در فرایند حمل است که با تزریق آنها به بازار می توان نسبت به تحقق اهداف واردات خودرو بیش از پیش امیداور شد.


در همین حال و در ادامه برنامه های وارداتی سایپا موفق به ثبت سفارش 10 هزار خودرو برقی و هیبریدی شده است که مراحل تکمیلی 2 هزار دستگاه آن انجام شده و خودروها آماده حمل هستند.


ضمن اینکه گروه خودروسازی سایپا برنامه پیش فروش ۴۰۰۰ دستگاه خودرو CS55 پلاس و ۲۰۰۰ دستگاه خودرو CS35 پلاس را برای مشتریانی که در مرحله جدید در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی در حال ثبت نام هستند، برنامه ریزی کرده است.

در این شرایط به نظر می رسد که با برطرف شدن موانع پیش روی تولید و واردات در سال آینده باید شاهد اخباربیشتری از سوی سایپا باشیم.


 چرا که در سال جاری علاوه بر ورود محصولات برقی و هیبریدی وارداتی و تولید داخل محصولاتی مانند آریا و سهند نیز وارد بازار خواهند شد. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز